یافتن راهکارهایی برای جذب کارگران ایرانی و واقعی‌سازی و افزایش حقوق کارگران شهری برای جلوگیری از مهاجرت معکوس کارگران به کشورهای همجوار از دغدغه‌های مطرح در نشست مدیران مرتبط با حوزه خدمات شهری پایتخت با معاون شهردار تهران بود.

حامد مظاهريان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، حامد مظاهریان در نشست هم‌اندیشی نظارت بر وضعیت نیروهای پیمانکاری در حوزه خدمات شهری اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در شهرداری تهران با آن مواجه هستیم، عدم نظارت کافی و رسیدگی لازم به مشکلات کارگران پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری است که عمده‌ترین مشکل در این حوزه، عدم توجه به رعایت مقررات قانون کار در زمان تنظیم قراردادها است.

وی تاکید کرد: در بخش نیروهای کارگری پیمانکاری حوزه خدمات شهری برای کاهش مشکلات و تاثیر آن در افزایش کیفیت خدمات‌رسانی مطلوب به شهروندان، نیازمند تغییرات جدی در نحوه تنظیم قراردادها، نحوه تامین نیروها و خروجی عملکرد آنان در نگهداشت شهر هستیم و این امر نظارت جدی مدیریت شهری را می‌طلبد.

معاون شهردار تهران با اشاره به مراکز اسکان کارگری در سطح شهر تهران اذعان داشت: ۱۰۱ مرکز اسکان کارگری در شهر تهران با اسکان بیش از ۸ هزار نفر نیرو وجود دارد که عدم شفافیت کارکرد این اماکن و اهمیت مسائل ایمنی ناشی از آن ایجاب می‌کند استمرار فعالیت این مراکز با در نظر گرفتن مزایا و معایب آن با تشکیل کارگروه ویژه، مورد بازنگری قرار گیرد.

وی بر ضرورت تشکیل کارگروه برای آسیب‌شناسی، دستیابی به آمار واقعی و ارائه پیشنهادات عملیاتی برای ساماندهی وضعیت نیروهای پیمانکاری شهرداری تهران تاکید کرد و افزود: در این کارگروه باید مواردی چون نحوه تنظیم قراردادها، تامین نیروی نگهبان در زمره قراردادهای پیمانکاری، تناسب رقم ریالی و حجم کار در قراردادهای منعقد شده، کنترل و نظارت بر انضباط کاری کارگران و... پرداخته شود.

سرپرست معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: برای کنترل و نظارت بر عملکرد نیروهای کارگری نیز باید ضمن بازنگری مجدد در تنظیم قراردادهای حجمی و همچنین تعیین وظایف مشخص برای بخش‌های مختلف، کمیته پیگیری نیز برای اصلاح درون سازمانی تشکیل شود.

وی با اشاره به ساماندهی نیروهای شهرداری تهران در پایان سال گذشته گفت: خوشبختانه با تفکیک قراردادهای کارگری و کارمندی ضمن رفع مشکل پراکندگی قراردادها، اقدام موثری در راستای ساماندهی نیروی انسانی، متناسب‌سازی سازمان به منظور بهبود وضعیت اداری، استخدامی و شغلی، ایجاد شفافیت و افزایش انگیزه خدمت و ارتقای بهره‌وری کارکنان صورت گرفت که بازخورد خوبی نیز در بین پرسنل داشت.

مظاهریان با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن استراتژی مناسب برای نگهداشت شهر تهران، افزود: برای نیروهای خدوم کارگری که زحمت رفت و روب، نظافت شهر، جمع‌آوری پسماندها و نگهداشت فضای سبز را انجام می‌دهند باید موضوع بهسازی وضعیت قرارداد نیروهای پیمانکاری و نظارت بر عملکرد آنان نیز در دستور کار قرار گیرد.

معاون شهردار تهران، پیوستن پرداختی‌های کارگران به سامانه صورت وضعیت الکترونیک را با هماهنگی سازمان فاوا شهرداری تهران خواستار شد.

همچنین اسحاق بهادری مدیرکل منابع انسانی شهرداری تهران نیز در این نشست اظهار داشت: با توجه به وصول درخواست‌های کارگران تحت پوشش پیمانکار در حوزه رفت و روب و فضای سبز در ارتباط با عدم پرداخت به موقع حقوق و مزایای ماهانه، تفاوت در پرداخت‌ها، عدم پرداخت حق بیمه و موضوعاتی از این قبیل، در خواست کردیم این موضوع به عنوان یک چالش در حوزه منابع انسانی و حوزه خدمات شهری بطور مشترک و همچنین مطالبات دستگاه‌های نظارتی درون سازمانی و فراسازمانی در جلسه هم‌اندیشی با حضور مدیران حوزه خدمات شهری، منابع انسانی، حقوقی، فاوا و دستگاه‌های نظارتی مطرح و تصحیح مناسب اتخاذ شود.

علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران نیز با اعلام وجود ۲۱۹ شرکت پیمانکاری در سطح مناطق ۲۲ گانه برای نگهداشت فضای سبز پایتخت، گفت: این شرکت‌ها ۱۶ هزار و ۸۰۰ کارگر را تحت پوشش خود دارند اما متاسفانه بخش عمده‌ای از بندهای نظام‌نامه فنی اجرایی در تنظیم قراردادها رعایت نمی‌شود. در برخی مناطق شاهد تاخیر در پرداخت حقوق کارگران از سوی پیمانکار مربوطه هستیم که این امر نیازمند رسیدگی جدی است.

صدرالدین علیپور مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز با بیان اینکه ۱۴ هزار کارگر در حوزه پسماند مناطق مشغول به کار هستند، افزود: از مجموع این تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش دفع و دفن زباله، ایستگاه‌های ۱۱گانه میانی و فضای سبز سازمان پسماند به کار مشغول هستند.

وی با اشاره به تجارب برخی کشورها در حوزه پسماند، رفت و روب و آب و فاضلاب گفت: معمولا در این کشورها به دلیل اهمیت و ایمنی این حوزه‌ها که به طور مستقیم به سلامت مردم بازمی‌گردد؛ شهرداری‌ها برای اداره این بخش‌ها به سراغ پیمانکاری نمی‌روند.

اصغر عطایی مدیرکل امور خدمات شهری شهرداری تهران نیز جمع‌آوری پسماند، تنظیف شهر و نگهداشت شهر را از ماموریت‌های اصلی شهرداری‌ها دانست و گفت: از دیرباز به بسیاری از مسائل مربوط به حوزه کارگری به صورت مقطعی رسیدگی شده است. شهرداری به دلیل حساسیت کار و بروز حوادث غیرمترقبه در شهر در برخی موارد به طور مستقیم ورود داشته است. نمونه آن مراکز اسکان کارگری است که معمولا در بهترین نقاط شهر کارگران را استقرار داده‌اند. اما به نظر می‌رسد ساماندهی حوزه نیروهای کارگری پیمانکاری طی زمان نیازمند جراحی است.

محمد فرجود مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران نیز پیشنهاد تعیین فازهای مختلف اجرایی برای کنترل و نظارت بر وضعیت نیروهای پیمانکاری در حوزه خدمات شهری را مطرح کرد و مراحلی چون تشکیل بانک اطلاعات و ثبت نام از کارگران در سیستم، حضور و غیاب الکترونیک، کنترل عملکرد، چک کردن پرداختی کارگران از سامانه حقوق و دستمزد شهرداری تهران را برشمرد.

همچنین دیگر حاضرین این نشست بر لزوم تغییر رویکرد در نحوه ساماندهی کارگران پیمانکاری، یافتن راهکارهایی برای جذب کارگران ایرانی، واقعی‌سازی و افزایش حقوق کارگران برای جلوگیری از مهاجرت معکوس کارگران به کشورهای همجوار و نظارت مستمر در مناطق تاکید کردند.

در پایان این نشست مقرر شد کارگروه مذکور با حضور نمایندگان بخش‌های ۵ گانه منابع انسانی، حقوقی، خدمات شهری، نظارتی و فاوا به ریاست مدیرکل منابع انسانی شهرداری تهران تشکیل شود و ضمن بررسی موارد مربوط به ساماندهی و نظارت بر وضعیت نیروهای پیمانکاری حوزه خدمات شهری، گزارش جامعی را برای دستیابی به راهکارهای اجرایی ساماندهی ارائه دهد.

کد خبر 531934
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha